Recensie | The Hobbit: An Unexpected Journey

11 december 2012 door Nina Bergh

Hobbits houden niet van avontuur. Het liefst zitten ze in hun tuintje, in de Gouw, een pijp te roken. Bilbo Balings blijkt een uitzondering. Wanneer de oude tovenaar, Gandalf de Grijze, hem uitnodigt voor een levensgevaarlijke expeditie naar het verloren dwergenrijk besluit hij mee te gaan. De tocht lijdt hen dwars door het indrukwekkende Nieuw-Zeelandse landschap.

Opvolger Lord of the Rings

The Hobbit: An Unexpected Journey is de langverwachte opvolger van de Lord of the Rings filmtriolgie, het legendarische meesterwerk van regisseur Peter Jackson. In vergelijking met J.J.R Tolkien’s driedelige In de Ban van de Ring is het boek De Hobbit slechts een kort verhaal. Het is dan ook opvallend dat deze als trilogie wordt uitgebracht. Het resultaat is een uitgerekt verhaal, en een eerste film waarin nog maar weinig gebeurt.

Desondanks zet Martin Freeman een geweldige jonge Bilbo neer, compleet met alle typische hobbit-trekjes die we gewend zijn van de vorige drie films. Een ander nieuw personage is de tovenaar Radagast, een verstrooide dierenvriend die zich voortbeweegt in een slee getrokken door razendsnelle hoppende hazen. Hij is een welkome afwisseling van de lange, serieuze monologen, veldslagen en geschiedenisverhalen.

##MOVIE_NE_113##

Adembenemend Nieuw-Zeeland

Andere nieuwe karakters brengen het er minder goed vanaf. Voor de groep dwergen zijn enkel cliché rollen weggelegd. Ze zijn een karikatuur van zichzelf. Een glansrol is wederom weggelegd voor Gandalf. Met zijn ingenieuze reddingsacties, karakteristieke vertoning en wijze woorden blijft hij een plezier om naar te kijken. Ook Gollum steelt opnieuw de show. Met als beste scene in de film het raadselspel tussen hem en Bilbo.

Een terugkerend hoogtepunt in de film is het Nieuw-Zeelandse landschap. Wederom is er dankbaar gebruik gemaakt van de eindeloze besneeuwde bergtoppen, glooiende valleien, betoverende watervallen en gevaarlijke rotspartijen die het land rijk is. Bekende locaties als de Gouw en Rivendel zijn net zo adembenemend en sprookjesachtig als voorheen en nu ook te bewonderen in 3D.

Winnen

De film is een fijn cadeau voor fans die wederom worden ondergedompeld in de wereld van hobbits, tovenaars en elven, maar minder interessant voor de leek die waarschijnlijk niet onder de indruk zal zijn van het verhaal.

The Hobbit: An Unexpected Journey is vanaf woensdag 12 december te zien in de bioscoop. Deel twee komt eind 2013 uit en deel drie is te zien in de zomer van 2014.

Van Uitgeverij Meulenhoff Boekerij mogen wij een aantal exemplaren van de speciale filmversie van De Hobbit weggeven. Wil jij dit boek winnen? Post hieronder of op Facebook wie jouw favoriete Tolkien personage is en WIN!

Sponsors